הצעת חוק להנצחתה של גולדה מאיר

לרגל ציון יום הולדתה ה 120 של גולדה מאיר, שחל היום, יזמנו הצעת חוק להנצחת זכרה. עד היום לא זכתה מאיר, האישה הראשונה והיחידה מאז קום המדינה, שכיהנה כראש ממשלה, להנצחה באופן ממוסד ורשמי. אנו מבקשות לשנות את המצב.

מלבד היותה של מאיר מהדמויות היסטוריות החשובות, מדור המייסדים, שעיצב את היישוב היהודי בארץ ישראל ואת מדינת ישראל, היא הייתה מהמקימות והמובילות של הסתדרות הפועלות הציוניות שלימים הפכה לתנועת נעמת ושלוחותיה בארה”ב (pioneer women). מאיר שימשה כשרת העבודה והרווחה בממשלות ישראל והובילה את מהפכת הרווחה במדינת ישראל, שמטרתה הייתה ליצור ביטחון סוציאלי לתושבי ישראל, ולהביא לשיפור רמת החיים, העבודה והבריאות של תושבי המדינה ללא הבדל לאום, עדה ומין במסגרתה הוקם המוסד לביטוח לאומי. וחוקי השוויון כמו חוק שכר שווה.

יו”ר נעמת, גליה וולוך, הסבירה את הרציונל שמאחורי היוזמה החדשה: ” גולדה מאיר הייתה ראש ממשלת ישראל, וכן – גם האישה הראשונה והיחידה בתפקיד עד היום בכל שבעים שנותיה של מדינת ישראל. יש חשיבות להנצחת זכרה, כמו ראשי ממשלה אחרים, כדוד בן גוריון, מנחם בגין ויצחק רבין – אין פה עניין של ימין, שמאל או השקפה פוליטית. כולם אנשים שהשפיעו באופן מהותי על חיי ותולדות עמנו ומדינת ישראל. אנו חושבות שהגיע הזמן שגם גולדה מאיר תקבל את הכבוד הראוי לה ואני משוכנעת שכבר בזמן הקרוב נוכל לעדכן בקידומה של הצעת החוק הלכה למעשה ואני מצפה, שתהיה לה תמיכה מקיר לקיר -120 חברי כנסת כמניין השנים שאנחנו מציינים להולדתה.

הצעת החוק מבקשת, בין השאר, להקים מרכז שינציח לדורות את פועלה ומורשתה של גולדה מאיר. המרכז יכלול אתר, מכון, ארכיון ומוזאון. בהסבר להצעת החוק מצוין כי היא מבוססת על חוק המרכז להנצחת יצחק רבין, התשנ״ז 996- ו ,והחוק להנצחת מנחם בגין -המסדירים את פעילותו של מרכז ההנצחה, ומניחים קווים לניהולו, לתקציבו ולהשתתפות המדינה בהקמתו.